tag:blogger.com,1999:blog-44228947227407334132024-02-19T07:40:54.448-08:00artAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/05528040924603350954noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-4422894722740733413.post-70831836852078607252014-02-20T12:39:00.000-08:002014-02-20T12:39:46.608-08:00<br />
<div align="center" class="MsoNormal" style="text-align: center;">
<b><u><span style="font-size: 20.0pt; line-height: 115%;">Animert i 100 år-
Filmen «Pølse».</span></u></b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><o:p></o:p></span></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="text-align: center;">
<b><u><span style="font-size: 20.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></u></b></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Animasjonsfilmen
“Pølse” er basert på et folkeeventyr(1971). Filmen er en dukkefilm laget i 1999 og varer i 10 minutter. Regien er
laget av Ivar Rødningen. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Den handler
om den fattige mannen og kona som får
tre ønsker av ei gammel dame som kom til gården for å låne ei gryte. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Animasjonsfilmen
er en film med mange grunnverdier som nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og
solidariet. Filmen “Pølse” er en flott film med overdådig og detaljert
scenografi.</span><b><u><span style="font-size: 16.0pt; line-height: 115%;"><o:p></o:p></span></u></b></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: center;">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><a href="http://filmrommet.no/film/details.aspx?filmid=46246">"Filmen pølse"</a></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: center;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="text-align: center;">
<b><u><span style="font-size: 16.0pt; line-height: 115%;">Undervisningsopplegg om animasjon </span></u></b><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Dette er et
undervisningsopplegg for 9.trinn for 2 undervisningstimer. Disse to timene blir
en innledning til et videre prosjekt i animasjon. Har her tatt ut et mål i
læreplanen etter 10.trinn.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Læreplan i
kunst og håndverk etter 10.trinn (visuell kommunikasjon):</span><span style="color: #454234; font-family: "Verdana","sans-serif"; font-size: 9.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-size: 12.0pt;"><o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="color: #454234; font-family: "Verdana","sans-serif"; font-size: 9.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-size: 12.0pt;">Elevene skal
kunne tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere
bruk av egne virkemidler (</span><a href="http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=-1654775316"><span style="font-family: "Verdana","sans-serif";">http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=-1654775316</span></a><span style="color: #454234; font-family: "Verdana","sans-serif"; font-size: 9.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-size: 12.0pt;">)</span><i><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><o:p></o:p></span></i></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="color: #454234; font-family: "Verdana","sans-serif"; font-size: 9.0pt; line-height: 115%; mso-bidi-font-size: 12.0pt;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal">
<i><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">«Animasjon
er å skape liv og sjel til figurer, og figurene kan tegnes, lages som dukker,
eller bygges opp ved et digitalt verktøy. Begrepet animasjon brukes om all film
som er laget med enkeltbildeopptak, og det er bevegelsene som er skap og ikke
filmet»</span></i><span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"> </span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">(Lepperød, Kallestad,
Gilje, 2013, s.133).<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Elevene får
se filmen «Pølse» i starten av timen med en kort introduksjon. Så tenkte jeg å
vise dem en powerpoint om virkemidler i animasjonsfilm som omhandler
bildeutsnitt, lyd, lys og scenografi.
Vil også snakke om hva stop-motion film er, og spørre om de husker på
hva cut out-film er som de hadde om på mellomtrinnet. I powerpointen vil jeg
også komme innpå flere eksempler på animasjonsteknikker som timelaps,
dukkeanimasjon, tegnefilm etc.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"> Vil deretter spørre elevene om de husker noe om
virkemidler i eventyr, og snakker med dem litt om dette. Så blir</span><span style="font-size: 12pt; line-height: 115%;"> elevene delt opp i grupper på 3-4 på hver gruppe, og får se filmen en gang
til. Underveis skal de notere og finne ulike virkemidler i filmen (de har fått
utdelt en kopi over virkemidlene i film).Vi snakker om dette i fellesskap
etterpå. På slutten av timen skal de få diskutere videre arbeid som jeg har
beskrevet nedenfor. De kan bli enig om eventyr og eventuelt starte med
storyboard om dette.</span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;"><br /></span></div>
<br />
<div class="MsoNormal">
<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Som videre
arbeid hadde jeg tenkt de kunne få lage animasjonsfilm i gruppa. De skal få
velge mellom korte eventyr som jeg har funnet frem eller ha et forslag på dette
selv (som f.eks de tre bukkene bruse, hvorfor bjørnen ble stubbrumpa, rødhette
osv). Eventyret må være kort og handlingen må ikke foregå på mange plasser. De
skal lage storyboard om handlingen og lage en uventet slutt på eventyret. De
kan bruke plastelina til figurer eller andre ting som vi har tilgjengelig på
skolen/hjemme. Filmen lages i moviemaker. Som bakgrunn i filmene må de lage en
papp-plate på hver gruppe som kan males på. Elevene skal sette på lyd,
rulletekst og tittel på filmen. Filmene
presenteres til slutt i samlet klasse og elevene skal skrive loggbok underveis.
Til slutt skrives de en egenvurdering på vurderingsskjema som jeg har laget i
forkant med vurderingskriteriene på.<o:p></o:p></span></div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/05528040924603350954noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-4422894722740733413.post-41029315550346952702013-11-24T09:33:00.004-08:002013-11-24T09:37:52.534-08:00BLOGG SOM EN LÆRINGSRESSURS I KUNST OG HÅNDVERKSFAGET.Et hovedområde i kompetanseplanen (K-06) er visuell kommunikasjon. Hovedmålene utfyller hverandre på hvert hovedtrinn også kommer kompetansemålene innen hvert hovedtrinn ut i fra dette.<br />
<br />
<a href="http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal/?arst=372029323&kmsn=189205472#">Visuell kommunikasjon</a><br />
<br />
<span style="background-color: #ededee; color: #454234; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; line-height: 17.390625px;">I visuell kommunikasjon er praktisk skapende arbeid med todimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge og komposisjon samt idéutvikling, problemløsning og symbolbehandling er sentrale emner i hovedområdet</span><span class="grep" style="background-color: #ededee; color: #454234; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; line-height: 17.390625px;"><b>. </b></span><span style="background-color: #ededee; color: #454234; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; line-height: 17.390625px;">Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid visuell kommunikasjon i ulike medier.</span><br />
(<a href="http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal/?arst=372029323&kmsn=189205472">http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal/?arst=372029323&kmsn=189205472</a>)<br />
<h4 aria-expanded="false" class="description" role="region">
</h4>
<h4 aria-expanded="false" class="description" role="region">
<span style="font-weight: normal;">Å bruke blogging i skolen er et interessant og spennende tema. Gjennom dette får man dekt mange deler av hovedområdet og mange av kompetansemålene både etter 7. og 10.trinn.</span></h4>
<h4 aria-expanded="false" class="description" role="region">
<span style="font-weight: normal;">I artikkelen "bruk av blogg i undervisningen" refererer Hetland Haavik til en forsker som heter Jon Hoem som skriver i en nettartikkel:</span> </h4>
<br />
"Forskeren mener at åpenhet og deling i internettmedier<br />
er viktig for den fremtidige utviklingen av skolen.<br />
Blogger kan være gode hjelpemidler når det gjelder<br />
muligheter for diskusjon innad i grupper, og mot<br />
offentligheten.Gjennom å bruke blogg som et åpent<br />
forum for å diskutere skolemateriale,<br />
kan elevene oppnå store læringsgevinster.<br />
<div align="LEFT" aria-expanded="false" class="resultatBox" role="region">
(<a href="http://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-12/UTD-BedreSkole-0112-WEB_Haavik.pdf">http://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_1_11/BS_1-12/UTD-BedreSkole-0112-WEB_Haavik.pdf</a>)</div>
<div aria-expanded="false" class="resultatBox" role="region">
<br /></div>
<div aria-expanded="false" class="resultatBox" role="region">
</div>
<div aria-expanded="false" class="resultatBox" role="region">
Jeg mener at blogging er viktig i skolen og at det kunne blitt brukt mer enn det er i dag. B. I. Hetland Hååvik har jobbet mye med blogg blant elevene i den videregående skolen og mener elevene lærer mye gjennom å blogge både for å presentere, reflektere, dokumentere og kommunisere. De må lære seg god oppførsel på internett og får en god digital og teknisk innsikt (Lepperød, Kallestad, Gilje. 2013).</div>
<div aria-expanded="false" class="resultatBox" role="region">
Lærerne kan motivere elevene gjennom blogging og det blir da på deres arena. Blogging blir på en måte moderne form for veggavis. Lærerenes rolle blir å veilede dem i å lage en blogg, og rettlede dem i å være varsomme og passe på. Når elevene f.eks skal legge ut egne arbeid i en blogg blir de ofte mer motivert og engasjert i å gjøre en god jobb.<br />
Det er mulig å blogge om hva som helst og dette gjør at man kan treffe ungdommene der de er. Blogging er også populært blant unge slik som andre sosiale medier som facebook og twitter er.<br />
Det er viktig for oss lærere og dra nytte av denne motivasjonsfaktoren. Valgfag er kommet tilbake til skolen igjen, og i K06 for valgfag vektlegger de mye den digitale kompetansen. I hovedmålet i K06 om visuell kommunikasjon står det bl.a annet at elevene skal eksperimentere med visuelle virkemidler, Dette området blir da en viktig del i utformingen av en blogg. De må tenke på bakgrunn, header, bilder og oppsett. De får da jobbet med form, farge, komposisjon, samt ideutvikling som det også legges vekt på i hovedmålet i visuell kommunikasjon som jeg har referert til først i innlegget.<br />
<br />
Det er også viktig å rettlede dem i nettvett og innføring i blogg. Den siden jeg refererer til nedenfor synes jeg er viktig for lærerne å lese før de setter igang. Den forklarer veldig godt hvordan man skal forholde seg til blogging og hva man må huske på når det gjelder blogging. Særlig synes jeg det er viktig å ha tid til å lese gjennom alle bloggene, og tenke gjennom om det passer for alle elevene.<br />
<h4>
<a href="http://ndla.no/nb/node/56964">http://ndla.no/nb/node/56964</a></h4>
Det er også en egen side om personvern i skolen som det er verdt og ta med seg i oppstarten<br />
<br />
<a href="http://www.personvernskolen.no/node/329">http://www.personvernskolen.no/node/329</a><br />
<br />
<br />
<br />
<br /></div>
<div aria-expanded="false" class="resultatBox" role="region">
</div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/05528040924603350954noreply@blogger.com0